Klachten en veiligheid
Bianca van der Meijs is contactpersoon voor veiligheid op school. Zij is aanspreekpunt voor (ouders van) leerlingen die met pesten, discriminatie, seksuele intimidatie of machtsmisbruik geconfronteerd worden, die u niet direct met de leerkracht of directie van de school wilt bespreken. Mirjam van Rooij is de anti-pestcoördinator. De contactpersoon veilig op school, verwijst ouders en/of leerlingen naar de juiste instanties. Daarnaast heeft zij ook de taak het geven van informatie over de te volgen procedure bij een klacht. De contactpersoon gaat altijd vertrouwelijk om met de verkregen informatie van ouders en kinderen.
Vertrouwenspersoon
Librijn heeft twee onafhankelijke vertrouwenspersonen die u kunt benaderen met vragen of situaties die u niet direct met de leerkracht of directie van de school wilt bespreken. Het gaat bijvoorbeeld ook over misdragingen van personen in of rond de school. De vertrouwenspersoon kan u adviseren over de te nemen stappen of kan een bemiddelende rol spelen.
De vertrouwenspersonen voor Librijn openbaar onderwijs zijn
Marije Kooiker: m.kooiker@1801.nl 06-48565069
Cissy van Eede: c.vaneede@1801.nl tel. 079 - 3295607
Klachtenregeling Librijn openbaar onderwijs
Sinds 1 augustus 1998 is de kwaliteitswet van kracht voor het primair onderwijs. Deze wet houdt onder andere in dat schoolbesturen verplicht zijn een klachtenregeling en een bijbehorende klachtencommissie te hebben.
Volgens de wetgeving kunnen klachten ingediend worden over gedragingen en/of het nalaten daarvan, door alle bij de school betrokken personen. Het is echter niet zo dat iedere klacht volgens de klachtenregeling verloopt. Veruit de meeste klachten ten aanzien van de dagelijkse gang van zaken in de school worden in onderling overleg tussen ouders, leerlingen, medewerkers en schoolleiding naar tevredenheid opgelost. Indien dat, gelet op de aard van de klacht, niet mogelijk is of als de afhandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden kan een beroep worden gedaan op de klachtenregeling.
Klachten waarvoor een andere regeling/procedure open staat kunnen niet in behandeling worden genomen volgens deze klachtenregeling. Een belangrijk voorbeeld hiervan zijn klachten over genomen besluiten van/namens het bevoegd gezag; hiervoor staat de bezwaarschriftprocedure van de Algemene Wet Bestuursrecht open.
De klachtenregeling vermeldt op welke wijze een klacht kan worden ingediend bij de klachtencommissie en welke procedure wordt gehanteerd. Het bevoegd gezag van Librijn openbaar onderwijs heeft geen eigen klachtencommissie maar is aangesloten bij het LKC, de Landelijke Klachtencommissie voor het openbaar en algemeen toegankelijk onderwijs.
De gebruikelijke gang van zaken bij een klacht is de volgende:
- U legt uw klacht voor aan de leerkracht van de school.
- Indien dit niet leidt tot een bevredigende oplossing, legt u uw klacht voor aan de directeur van de school.
- Indien dit niet leidt tot een bevredigende oplossing legt u uw klacht voor aan het schoolbestuur van Librijn openbaar onderwijs.
- Indien dit ook niet leidt tot een bevredigende oplossing dan legt u uw klacht voor aan de contactpersoon van de school, hij/zij kan u verder begeleiden naar de juiste instantie, bijv. de klachtencommissie of de vertrouwenspersoon.
- Nadat een klacht door de klachtencommissie is behandeld adviseert zij Librijn over mogelijke oplossingen, het schoolbestuur is echter eindverantwoordelijk voor de uiteindelijke oplossing.
Op de website van Librijn(www.librijn.nl) is de klachtenregeling te lezen. Op de website van het LKC, www.onderwijsgeschillen.nl, kunt u ook andere informatie vinden.
Landelijke klachtencommissie onderwijs
Postbus 85191
3508 AD Utrecht
Telefoon: (030) 2809590
Website stichting onderwijsgeschillen
Klassenouder